Branża motoryzacyjna porusza się w szybkim tempie – częściowo ewoluuje, aby pozostać istotnym, a częściowo reagować na większe zakłócenia, jakie mają miejsce wokół niej. Ponieważ rok 2017 dobiega końca, to jest dobry moment, aby podsumować niektóre z ważnych ogłoszeń w branży, szczególnie w odniesieniu do technologii car audio / informacyjno-rozrywkowej.
Na początek przyjrzyjmy się krótko wynikom badania niezawodności pojazdów (VDS) przeprowadzonego przez J.D. Power. Podczas gdy z jednej strony producenci samochodów nadal inwestują w badania i rozwój, aby umożliwić lepsze doświadczenia w kabinie, z drugiej strony wydaje się, że niektóre z notorycznych problemów wciąż są takie same (lub gorsze), jak były wcześniej.
W rzeczywistości, według badań, niektóre z wymownych ustaleń obejmują fakt, że problemy związane z technologią przyczyniły się do pogorszenia niezawodności przez drugi rok z rzędu! Ponadto, badanie zauważa, że ”kategoria Audio / Komunikacja / Rozrywka / Nawigacja [ACEN] nadal stanowi najbardziej problematyczny obszar, odpowiadając za 22% wszystkich problemów …”.
Więc, co się dzieje? Czy producenci samochodów są zmieceni w szerszych trendach zakłóceń kosztem spraw, które naprawdę mają znaczenie? Czy rozwiązania powoli się rozwijają (zauważ, że problemy z łącznością Bluetooth, nawigacją itp. Zostały już rozwiązane w przestrzeni konsumenckiej) w branży motoryzacyjnej? Czy producenci samochodów mają odpowiednią metodologię projektowania i narzędzia do rozwiązania problemów? A może to kombinacja wszystkiego?
Jedno jest pewne – producenci samochodów dziś znajdują się na bardzo nieznanym terytorium. Jako że producenci samochodów starają się nadążyć za strategią w związku z trwającą redefinicją swojej branży, muszą także taktycznie poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, które pomogą zaspokoić wymagające wymagania użytkowników i przepisów.
Mimo to przestrzeń rozwiązania wciąż rośnie, a niektóre unikatowe oferty są w przygotowaniu. W tym miejscu wyróżniłem kilka w dziedzinie samochodowej rozrywki i audio, które ogłoszono w 2017 roku.
Alexa zbliża się do samochodu blisko ciebie! – Od majsterkowiczów do poziomu pierwszego i producentów oryginalnego sprzętu, pojawił się szereg komunikatów o integracji asystenta głosowego Alexa w pojeździe. Godne uwagi wzmianki – BMW, Garmin.
Continental ogłosił opracowanie systemów głośnomówiących samochodów audio. Chodzi o zastąpienie konwencjonalnych głośników siłownikami, które wytwarzają dźwięk poprzez wibrację określonych powierzchni w pojeździe.
Wzmocnienie dźwięku silnika – Co ciekawe, Jaguar postanowił udoskonalić brzmienie silnika, w typie F, za pomocą technik mechanicznych, a nie elektronicznych. Na ich stronie internetowej układ wydechowy reaguje na pozycję przepustnicy, prędkość i obroty silnika, otwierając aktywne zawory. Po otwarciu zawory te pozwalają na uzyskanie bardziej bezpośredniej, mniej ograniczającej trasy przez tylny tłumik, co daje znacznie bogatszy, bardziej radosny dźwięk.
Na moim następnym blogu z tej dwuczęściowej serii poznamy niektóre podejścia oparte na oprogramowaniu, które pomagają w rozwiązaniu problemów starszych producentów samochodów.
Na moim poprzednim blogu krótko zastanawiałem się nad wyzwaniami, przed jakimi stoją dzisiejsi producenci samochodów, w szczególności z powodu braku spełnienia rosnących oczekiwań konsumentów. Ponadto nowe wymogi regulacyjne i dążenie do dostosowania się do szerszych trendów w branży stwarzają kolejne przeszkody dla producentów samochodów.
Na tym blogu rzućmy okiem na niektóre z innowacyjnych rozwiązań opartych na technologii dostępnych obecnie, aby poradzić sobie zarówno ze starszymi, jak i nowszymi motoryzacyjnymi układami NVH (hałas, wibracje i ostrość) i problemami związanymi z dźwiękiem. Wyzwania NVH w pojazdach opartych na silniku spalinowym (ICE) były podstawą w branży, zwłaszcza że poprawa ta ma wyraźny wpływ na postrzeganą jakość (i markę) producenta samochodów. Bez względu na wygląd i wykończenie samochodu, trudno jest skojarzyć brzęczący, skrzypiący pojazd z solidną jakością wykonania.
Teraz, wraz z szybkim pojawieniem się ciszej elektrycznego (EV) i hybrydowego pojazdu elektrycznego (HEV), lista problemów NVH, które należy rozwiązać, dalej rozwijała się wraz z nowymi pozycjami i priorytetami. Na przykład brak silnika spalinowego oznacza zwiększoną percepcję otaczającej drogi i szum wiatru. W rezultacie dotychczasowe sposoby rozwiązania tych problemów nie wystarczą. Wspomagane komputerowo narzędzia inżynierskie i technologie, w tym analiza elementów skończonych, obliczeniowa dynamika płynów (CFD) to niezbędne narzędzie do wykonywania zadań związanych z NVH, takich jak analiza zewnętrznego szumu wiatru, akustyka wnętrza itp.
Aby jeszcze bardziej zwiększyć szanse na korzyść projektanta, konieczne jest wielowymiarowe podejście obejmujące kombinację narzędzi symulacyjnych i analitycznych NVH oraz aktywnych metod cyfrowego przetwarzania sygnałów.
Aktywne cyfrowe przetwarzanie sygnału ma długą drogę, a jego aplikacje również rosną szeroko. Aktywna redukcja szumów jest doskonałym przykładem tego, w jaki sposób zespół NVH mógłby opracować ogólną metodologię redukcji szumów składającą się zarówno z metod mechanicznych (z ich obecnych metod), jak i elektronicznych (wykorzystujących DSP). Rozwiązania te nie tylko pomagają zminimalizować hałas, ale również oferują rozwiązania oparte na procesorach DSP, które pomagają poprawić wrażenia związane z hałasem kabinowym i umożliwiają producentom samochodów tworzenie własnych akustycznych sygnatur marek.
Rozwiązania DSP są oparte na oprogramowaniu i oferują większą elastyczność w zakresie implementacji i skali (na przykład wielkości kabiny) o wiele łatwiej niż opcje mechaniczne. Co więcej, te oferty są również stosunkowo szybsze do wdrożenia i mogą w szczególności pomóc w radzeniu sobie z szybko pojawiającymi się wymogami regulacyjnymi, takimi jak aktywne systemy ostrzegania pieszego itp.
Chociaż przemysł motoryzacyjny znajduje się w fazie ogromnego zakłócenia i powoduje, że kwestionowane są wszystkie aspekty tradycyjnej metodologii projektowania, niektóre z tych samych sił (elektronizacja, cyfryzacja), które są odpowiedzialne za tę zmianę, są również źródłem innowacyjne rozwiązania do zarządzania tymi wyzwaniami.
Aby dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób technologia może pomóc w projektowaniu i aplikacjach akustycznych nowej generacji, pobierz ten dokument.