Jeszcze kilka lat temu licencja na prowadzenie samochodu oznaczała przejście do dorosłości, a wszyscy młodzi ludzie mieli to marzenie. W dzisiejszych czasach sytuacja jest zupełnie inna, szczególnie na zaawansowanych rynkach, a producenci samochodów muszą to uwzględnić w swoich obecnych strategiach: muszą ponownie przyciągnąć młodych klientów.
Kiedy licencja na samochód była symbolem wolności i niezależności, dziś stała się narzędziem. Całe pokolenia wychowywały się na epickiej pieśni lub filmie, w którym przyszłość jest na czterech kołach. Może Bruce Springsteen mógłby napisać Thunder Road o tanim locie? A może George Lucas mógłby zmienić bohaterów amerykańskiego Graffiti na rowerach?
Jednak z Francji do Włoch, ze Stanów Zjednoczonych do Anglii, przesłanie jest jasne. Kiedy rodzice sugerują, by dać dziecku prawo jazdy, kiedy osiągną wiek kierowania, odpowiedź brzmi tak samo: „Nie, dziękuję”. Le Monde właśnie napisał o tym zjawisku polegającym na zmniejszeniu liczby „dwudziestek”, którzy korzystają z samochodu, i że osiemnastolatkowie woleliby raczej poprosić o komputer najnowszej generacji, smartfona lub nawet stały rower, który jest zawsze bardziej przydatny w mieście. a ponieważ pokolenie Y jest bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia. Zjawisko to jest wyraźnie międzynarodowe: kilka lat temu New York Times napisał, że w Big Apple tylko połowa dziewiętnastolatków posiadała prawo jazdy, w porównaniu z dwiema trzecimi w 1998 r. – tak samo jest w Londynie, Berlinie, Tokio, Barcelonie , Montreal i Mediolan.
„Kilka dni temu, podczas konferencji FIA Mobility Conference w Londynie, zwróciliśmy uwagę na niezadowolenie młodych ludzi wobec samochodu.Wszyscy kraj odnotował gwałtowny spadek z powodu kryzysu i zmiany stereotypów na temat wieku. koncepcja dzielenia się „- wyjaśnił Angelo Sticchi Damiani, prezes włoskiego automobilklubu: pokazał dane podkreślające nie zachęcające dane dla Włoch: w porównaniu do lat 92, w 2012 r. licencje B (te, które były potrzebne do prowadzenia samochodu) spadły o 39%. W 2014 r. Prawa jazdy wydane przez młodych ludzi w wieku poniżej 21 lat we Włoszech wyniosły 654,335, wobec 743,799 zarejestrowanych dziesięć lat wcześniej.
„Samochód jest dziś tylko narzędziem do poruszania się, ale gdzie?” Sieć zajmuje większość czasu wśród młodych ludzi, sieć społecznościowa zastępuje przejście do baru lub na plac „, powiedział Marco Aime, włoski antropolog. Obecnie, wśród wielu osób należących do pokolenia Y, własność nowych technologii stała się czymś bardziej osobistym i daje więcej swobody w porównaniu z samochodem. Ostatnie badania przeprowadzone w różnych dużych miastach na całym świecie pokazują, że wiele młodych ludzi w wieku poniżej 25 lat jest bardziej skłonnych do korzystania z samochodu swojego ojca lub korzystania z samochodu, niż do posiadania własnego samochodu, a ponadto w miastach metropolitalnych z kosztami bieżącymi „własny samochód jest naprawdę wysoki. Coraz więcej rodzin w Mediolanie, Paryżu i Londynie ma teraz tylko jeden samochód, w razie potrzeby korzystając z innych programów mobilności.
Używając słów Marshalla McLuhana, który zmarł kilka lat temu i był jednym z najważniejszych socjologów i ekspertów komunikacji na poziomie światowym, w analogicznym świecie samochód był połączony z możliwością poruszania się w przestrzeni i czasie i był synonimem wolności . Dzisiaj większość socjologów podkreśla, że funkcja ta jest przechowywana w technologii informacyjnej: smartfony, tablety lub komputery nie zamykają ludzi, wręcz przeciwnie, są otwarci na wymianę doświadczeń.
Ale z drugiej strony wielu młodych ludzi wciąż jest zainteresowanych samochodem. Zgodnie z niedawnym badaniem przeprowadzonym w Europie przez Goodyear na Generację Y, z próbką 2500 studentów w wieku od 18 do 30 lat, 85% (we Włoszech wzrosło do 90%) z nich chciałoby kupić samochód w 10 lat.
Efektywnie wspólne użytkowanie samochodu i inne programy mobilności są dobrze znane i już wykorzystywane przez młodych ludzi, ale w rzeczywistości ponad 65% próby uważa samochód za niezbędną usługę. I młodzi kierowcy są bardziej ostrożni w środowisku zgodnie z badaniami Goodyear, ponad 60% respondentów twierdzi, że przemysł samochodowy powinien zobowiązać się do produkowania wydajnych pojazdów, o niższym zużyciu i przyjaznych dla środowiska.
Aby lepiej stawić czoła wyzwaniu, jakim jest zwiększenie zainteresowania generacją Y w stosunku do samochodu, producenci samochodów muszą rozgrywać mecz w trzech obszarach: lepsze wykorzystanie kanału cyfrowego (zwłaszcza mediów społecznościowych) w celu przyciągnięcia młodych potencjalnych klientów, zmiany fizycznych salonów sprzedaży w bardziej cyfrowe środowisko (pokolenie Y uwielbiają gry wideo i wirtualne narzędzia) oraz dodając do samochodu nowe technologiczne treści, aby połączyć wszystkie urządzenia klientów i zaoferować bardziej zaawansowane wrażenia z jazdy. Na całym świecie jest wiele nowych firm hi-tech, które opracowują innowacyjne oprogramowanie i produkty zdolne do tworzenia nowych relacji z klientami, producenci samochodów powinni dołożyć więcej starań, aby poznać ten „nowy” świat.