Katalizator, utleniacz katalityczny A.K.A, jest składnikiem, który znajduje się w układzie wydechowym samochodu.
Obowiązkiem katalizatora jest spalanie węglowodorów i tlenku węgla w celu wytworzenia azotu. Czyni to poprzez wykorzystanie rodu / palladu i platyny jako katalizatorów, a jednocześnie zmniejsza tlenki azotu. Oznacza to, że dzieli atom tlenu zamiast go dodawać. Ta procedura pomaga zredukować smog i toksyczne wycieki z rury wydechowej.
W roku 1968 na terenie Stanów Zjednoczonych wprowadzono nowe zasady dotyczące emisji z samochodów i to wtedy, gdy katalizatory nagle stały się powszechne w każdym stanie. Teraz jest wykorzystywany w prawie każdym samochodzie na całym świecie. Konwertery katalityczne nie mogą działać w przypadku obecności ołowiu. Dlatego jego wprowadzenie wyeliminowało benzynę ołowiową. Odkryjesz także, że katalizatory są używane w przemyśle, aby zmniejszyć wszystkie niebezpieczne emisje. Ale jest bardziej powszechne w pojazdach.
Produktami ubocznymi silnika pojazdu są:
woda
Azot (tylko niektóre)
Dwutlenek węgla
Jest to podobne do wydajności chemicznej zwierząt. W praktyce jednak procedura spalania w silniku nigdy nie była w 100% skuteczna, ponieważ tworzy resztki niespalonych węglowodorów.
Przed latami sześćdziesiątymi te emisje mogły zostać uwolnione do powietrza, ale później okazało się, że jest to publiczne zagrożenie dla środowiska.
Teraz, jeśli konwerter katalityczny jest przymocowany do rury wydechowej pojazdu, gwałtownie rozpuszcza się bardzo duży procent resztek niespalonych węglowodorów, a wynikiem jest znacznie czystsza emisja. Ponieważ jednak katalizator musi pracować z dużą prędkością, aby złapać niespalone węglowodory, zanim wyjdzie z rury wydechowej, teraz ogranicza to efektywność procedury utleniania.
Z biegiem lat emisja tlenku węgla w samochodach stała się czysta, a to ze względu na rosnącą przewagę katalizatorów. Trudną częścią jest jednak to, jak obniżyć emisję CO2 (dwutlenku węgla). Przyczyną tego jest fakt, że dwutlenku węgla nie można rozpuścić na coś bardziej nieszkodliwego. Jest to uznany gaz cieplarniany, który przyczynia się do globalnego ocieplenia.
Katalizatory w pojazdach działają w wysokiej temperaturze około 750 stopni F lub 400 stopni C.
Konwertery katalityczne w branży mogą czasami być większe niż te stosowane w pojazdach, a także znacznie cieplejsze.
Istnieją pewne standardowe mechanizmy katalizatorów i są to:
1) Wymiennik ciepła
2) Złoże katalityczne – przybiera formę ceramicznych lub ceramicznych koralików o strukturze plastra miodu, ukrytych w katalizatorze.
3) Palnik liniowy