Całość jest większa niż suma jej części, jak powiedział kiedyś Arystoteles. A „całość” na rynku mobilnym jest o wiele większa.
Kiedy mówimy o wynalezieniu samochodu, ponad 100 lat temu, była to wielka, pojedyncza, możliwa do zidentyfikowania innowacja, która zmieniła świat. Natomiast gdy mówimy o mobilności, mówimy o wielu różnych pomysłach i technologiach, które zakłócają rynek podróży i transportu. I mimo szumu, trudno sobie wyobrazić, jak wiele z nieskorelowanych innowacji mogłoby całkowicie zmienić rynek transportu osobowego. Wiele obecnych innowacji przyjmuje istniejący pomysł i skutecznie rozszerza zlokalizowane rozwiązanie na problem i przekształca go w duże i anonimowe rozwiązanie crowdsourcingu. Rezultatem jest coś, co wygląda na duże i monolityczne, ale w rzeczywistości może być postem wystawienniczym na coś zupełnie innego, nowe środowisko, w którym takie usługi są tak połączone i powszechne, że nikt nie daje im do myślenia.
Zastanówmy się kilka przykładów w celu zilustrowania.
Blablacar to największa na świecie platforma udostępniania połączeń typu peer to peer, która obecnie obsługuje dwadzieścia milionów użytkowników w dziewiętnastu krajach, a wycena została ostatnio ulepszona poprzez nową rundę finansowania do 1,4 miliarda euro (The Economist 22/10/15 Uruchomienie 1,6 miliarda dolarów francuskich obroty w górę). To duży gracz według wszelkich standardów, ale w rzeczywistości jest to tylko sposób na organizowanie niewykorzystanych miejsc w samochodzie. Usługa dzielenia się jazdami jest ukierunkowana na dalekie podróże, i podobnie jak wiele usług peer to peer, polega na ratingach zaufania dla kierowców i kierowców, zamieniając w ten sposób kierowcę dalekiego zasięgu w sąsiada, który akurat trafia na to samo wydarzenie, co Ty i Ty. podziel się kosztami paliwa.
Firma Uber skutecznie modernizuje branżę taksówkarską i chociaż dostrzegła także nową rundę finansowania, podwyższa wycenę do 50 miliardów dolarów (Wall Street Journal, 31.07.15; http://www.wsj.com/articles/uber- wyceniony na ponad 50 miliardów 1438367457) jest całkowicie uzależniony od jednego modelu biznesowego, jakim jest zwiększenie pojemności i dostępności taksówek. Pomimo starć z regulatorami i obecnymi taksówkarzami, kilka firm taksówkowych w Wielkiej Brytanii prowadzi obecnie marketing za pośrednictwem Uber, prosząc klientów, aby zarezerwowali uber i będą ubezpieczeni, korzystając z nich. Uber pracuje, sprawiając, że każda firma taksówkowa jest twoją lokalną firmą, która cię zna, tak jak facet za rogiem, który od lat dzwonisz bezpośrednio, by odebrać cię ze stacji kolejowej, ponieważ wiedziałeś, że będzie tam na czas i nie będzie „. t ma długą trasę.
Nie wszystkie te operacje rozruchowe są duże i wielonarodowe. Kutsuplus to usługa autobusowa na żądanie w Helsinkach, która umożliwia użytkownikom wywoływanie autobusów i tworzenie tras autobusowych w czasie rzeczywistym. W ten sposób każdy kierowca autobusu zamienia się w zaufanego lokalnego kierowcę autobusu, który, gdy byłeś dzieckiem, pobierałby małą dywersję, aby Cię odebrać.
W jaki sposób innowacje, takie jak wspólne przejazdy, połączone pojazdy, transport na żądanie, ewoluują, tworząc nowy, połączony ze sobą świat mobilności osobistej? Trudno sobie wyobrazić, że indywidualnie te innowacje przekształcą świat osobistej mobilności, ale jeśli cofniemy się i zaczniemy patrzeć na to, jak te innowacje mogą współistnieć w przyszłości, zacznie się pojawiać większy wzorzec. Wszystkie te oparte na informacji modele biznesowe przekształcają istniejące technologie i infrastrukturę w coś znacznie bardziej skutecznego jako całość; Osiągają to, otwierając niewykorzystane moce i możliwości w ramach istniejącej sieci małych, często niezależnych handlowców, tworząc w ten sposób większą, bardzo elastyczną, ale współzależną organizację. Czy te start-upy pozostaną odrębnymi i odrębnymi podmiotami? W jaki sposób operacje takie jak Uber będą współdziałać z blablacarem i Kutsuplus w przyszłości?
Pojawienie się wielu dużych start-upów na tej arenie może być zwodnicze i być może widzimy pojawienie się nowego modelu biznesowego, który obejmuje wielu operatorów i umożliwia tworzenie czegoś znacznie większego niż suma jego części. Jak mówi stare angielskie przysłowie, jeśli wygląda jak kaczka, to prawdopodobnie jest to kaczka. Jednak w naturze rzeczy często nie są takie, jakie się pojawiają. Atlantyk „Portugalski człowiek o wojnie” (lub Physalia physalis, aby użyć nazwy łacińskiej) wygląda jak meduza. Ale tak nie jest. W rzeczywistości nie jest to nawet jedno zwierzę – nie jest to pojedynczy organizm wielokomórkowy, ale jest kolonią wyspecjalizowanych „drobnych osobników zwanych zarodnikami … [i] te zarodniki są powiązane ze sobą i fizjologicznie zintegrowane w stopniu, w jakim są niezdolni do niezależnego przetrwania „. (https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_man_o%27_war / Grzimek, B. Schlager, N. Olendorf, D. (2003) .Grzimek’s Animal Life Encyclopaedia, Thomson Gale). Jest możliwe, że usługi takie jak transport blablacar, ridingharing i na żądanie, takie jak wspólne użytkowanie, ewoluują, aby stać się czymś większym, zintegrowanym i całkowicie współzależnym? Zobaczymy, ale mobilność ewoluuje, aw ciągu następnych dwóch dziesięcioleci dzisiejsze start-upy mogą stać się komponentami znacznie większego systemu działającego dla klienta jako pojedynczego systemu, ale w rzeczywistości jest siecią milionów małych niepowiązane firmy, łączące możliwości Uber, Blablacar, Kutsuplus i tysięcy innych platform.
Czy tradycyjny sektor dystrybucji motoryzacyjnej jest wystarczająco elastyczny, aby reagować i rozwijać się w odpowiedzi na rosnący nowy system, z którym musi konkurować? To pytanie, na które chciałby odpowiedzieć kierowca samochodu Daimler Car2Go i BMW I venture’s Just Park (był parkatmyhouse), ale nie jest jeszcze jasne, gdzie dawni giganci siedzą w tej nowej globalnej sieci drobnych operatorów obsługiwanych przez organizatorów systemu. To zależy od producentów samochodów, aby uniknąć, podobnie jak Guliwera, związania się tysiącem drobnych obligacji, gdy obudzą się na rozwijającym się wokół nich nowym rynku.