Pierwsze pojazdy nie poruszały się bardzo szybko

Pod koniec 1800 roku Motorwagen Karla Benza osiągnął prędkość 16 kilometrów na godzinę. To mogło wydawać się szybkie w porównaniu z końmi, które chodzą z prędkością około sześciu kilometrów na godzinę i kłusują z prędkością około trzynastu kilometrów na godzinę. Model Forda T mógł osiągnąć prędkość około 70 kilometrów na godzinę, co w tamtym okresie mogło wydawać się zawiłe, ale prawdopodobnie przebiegały znacznie wolniej, ponieważ drogi nie były utwardzone, a drogi dzieliły się z pieszymi i wolno poruszającymi się końmi .

Szybko do przodu do dziś

Dzisiejsze pojazdy są solidnie zbudowane, osiągają prędkości setek kilometrów na godzinę, jeżdżą po utwardzonych drogach, a wiele dróg miejskich i podmiejskich planuje się wokół pojazdu. Przy większych prędkościach istnieje ryzyko większej liczby kolizji, ale na szczęście pojazdy są obecnie wyposażone w wiele funkcji bezpieczeństwa:

Pasy bezpieczeństwa Większość pojazdów może pomieścić od pięciu do ośmiu osób (każda z własnym pasem bezpieczeństwa). Te pasy z mocnymi paskami powstrzymują ludzi przed lataniem po kabinie pojazdu w przypadku zderzenia
Poduszki powietrzne: Poduszki powietrzne są ciasno sprężonymi balonami, które są powiązane z czujnikami zderzeniowymi i które mogą się wydłużyć w ułamku sekundy, aby złagodzić uderzenie i zabezpieczyć pasażerów pojazdu przed twardymi powierzchniami. Nadchodzą pojazdy z rosnącą liczbą poduszek powietrznych w kabinie pasażerskiej
Specjalne szkło: wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale szkło w pojeździe jest specjalnym szybem, które nie tylko zapewnia stabilność pojazdu (i może pomóc chronić pasażerów w przypadku wywrotki), ale jest również zaprojektowane do kruszenia zamiast rozbijania po zerwaniu. Mimo, że rozdrobnione szkło nadal może zranić, jest o wiele bezpieczniejsze niż odłamki szkła, które mogą latać podczas kolizji
Strefy zgniotu: Podwozia pojazdu są zaprojektowane tak, aby były bardzo mocne, ale pojazd jest podzielony na strefy zgniotu, dzięki czemu przedni (przedział silnikowy) i tylny (bagażnik) pojazdu ulegnie zawaleniu i pomoże zabrać energię kolizji
Sygnały i światła: sygnały i światła – a nawet klakson – są również elementami bezpieczeństwa. Są po to, aby pomóc Ci komunikować się z ruchem wokół ciebie i ostrzegać o Twojej obecności i zamiarach
Sterowanie pojazdem: Sterowniki pojazdu są umieszczane blisko kierowcy, być może bezpośrednio na kierownicy, aby pomóc kierowcy w dokonywaniu zmian temperatury w pojeździe lub stacji radiowej bez odrywania rąk od koła lub zwrócenia ich uwagi z drogi

Przez cały czas do pojazdów dodaje się coraz więcej funkcji bezpieczeństwa

Sterowanie dźwiękiem, które rozpoznaje tysiące poleceń, ułatwi kierowcom kontrolowanie środowiska kabiny bez zwracania uwagi z drogi. GPS to kolejne urządzenie bezpieczeństwa, które pomaga kierowcom odnaleźć drogę bez konieczności polegania na rozpraszającej mapie. Wszystkie te funkcje są niesamowite i oszałamiałyby każdego, kto widział, jak ponad sto lat temu zjechały z linii produkcyjnej pierwsze wagony bez koni. Jest jedna ważna lekcja do zapamiętania: wszystkie te funkcje bezpieczeństwa nie zastępują bezpiecznej jazdy. Możemy polegać na tych elementach bezpieczeństwa podczas kolizji, ale nie dają nam pozwolenia na kierowanie mniej ostrożnie.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.