Pierwsze pojazdy nie poruszały się bardzo szybko

Pod koniec 1800 roku Motorwagen Karla Benza osiągnął prędkość 16 kilometrów na godzinę. To mogło wydawać się szybkie w porównaniu z końmi, które chodzą z prędkością około sześciu kilometrów na godzinę i kłusują z prędkością około trzynastu kilometrów na godzinę. Model Forda T mógł osiągnąć prędkość około 70 kilometrów na godzinę, co w tamtym okresie mogło wydawać się zawiłe, ale prawdopodobnie przebiegały znacznie wolniej, ponieważ drogi nie były utwardzone, a drogi dzieliły się z pieszymi i wolno poruszającymi się końmi .

Szybko do przodu do dziś

Dzisiejsze pojazdy są solidnie zbudowane, osiągają prędkości setek kilometrów na godzinę, jeżdżą po utwardzonych drogach, a wiele dróg miejskich i podmiejskich planuje się wokół pojazdu. Przy większych prędkościach istnieje ryzyko większej liczby kolizji, ale na szczęście pojazdy są obecnie wyposażone w wiele funkcji bezpieczeństwa:

Pasy bezpieczeństwa Większość pojazdów może pomieścić od pięciu do ośmiu osób (każda z własnym pasem bezpieczeństwa). Te pasy z mocnymi paskami powstrzymują ludzi przed lataniem po kabinie pojazdu w przypadku zderzenia
Poduszki powietrzne: Poduszki powietrzne są ciasno sprężonymi balonami, które są powiązane z czujnikami zderzeniowymi i które mogą się wydłużyć w ułamku sekundy, aby złagodzić uderzenie i zabezpieczyć pasażerów pojazdu przed twardymi powierzchniami. Nadchodzą pojazdy z rosnącą liczbą poduszek powietrznych w kabinie pasażerskiej
Specjalne szkło: wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale szkło w pojeździe jest specjalnym szybem, które nie tylko zapewnia stabilność pojazdu (i może pomóc chronić pasażerów w przypadku wywrotki), ale jest również zaprojektowane do kruszenia zamiast rozbijania po zerwaniu. Mimo, że rozdrobnione szkło nadal może zranić, jest o wiele bezpieczniejsze niż odłamki szkła, które mogą latać podczas kolizji
Strefy zgniotu: Podwozia pojazdu są zaprojektowane tak, aby były bardzo mocne, ale pojazd jest podzielony na strefy zgniotu, dzięki czemu przedni (przedział silnikowy) i tylny (bagażnik) pojazdu ulegnie zawaleniu i pomoże zabrać energię kolizji
Sygnały i światła: sygnały i światła – a nawet klakson – są również elementami bezpieczeństwa. Są po to, aby pomóc Ci komunikować się z ruchem wokół ciebie i ostrzegać o Twojej obecności i zamiarach
Sterowanie pojazdem: Sterowniki pojazdu są umieszczane blisko kierowcy, być może bezpośrednio na kierownicy, aby pomóc kierowcy w dokonywaniu zmian temperatury w pojeździe lub stacji radiowej bez odrywania rąk od koła lub zwrócenia ich uwagi z drogi

Przez cały czas do pojazdów dodaje się coraz więcej funkcji bezpieczeństwa

Sterowanie dźwiękiem, które rozpoznaje tysiące poleceń, ułatwi kierowcom kontrolowanie środowiska kabiny bez zwracania uwagi z drogi. GPS to kolejne urządzenie bezpieczeństwa, które pomaga kierowcom odnaleźć drogę bez konieczności polegania na rozpraszającej mapie. Wszystkie te funkcje są niesamowite i oszałamiałyby każdego, kto widział, jak ponad sto lat temu zjechały z linii produkcyjnej pierwsze wagony bez koni. Jest jedna ważna lekcja do zapamiętania: wszystkie te funkcje bezpieczeństwa nie zastępują bezpiecznej jazdy. Możemy polegać na tych elementach bezpieczeństwa podczas kolizji, ale nie dają nam pozwolenia na kierowanie mniej ostrożnie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.